Perpaduan di dalam barisan kepimpinan

Dalam sesebuah oragnisasi, sama ada parti politik, persatuan mahupun syarikat ada dua peringkat perpaduan:

1. Perpaduan dalam kalangan anggota barisan kepimpinan

Mereka yang berada dalam posisi barisan kepimpinan adalah tokoh-tokoh yang memegang jawatan-jawatan penting dalam organisasi. Disebabkan jawatan-jawatan itu penting, maka lazimnya mereka yang terpilih mengisi jawatan-jawatan itu adalah individu-individu yang berbakat dan berpengaruh.

Menjaga perpaduan dalam barisan kepimpinan adalah sangat kritikal. Disebabkan mereka adalah individu-individu yang berpengaruh, apabila perpecahan berlaku dalam kalangan ini, perpecahan itu akan merebak ke dalam setiap lapisan anggota pertubuhan.

2. Perpaduan dalam kalangan anggota biasa

Golongan ini adalah anggota biasa, yakni mereka yang tidak mengisi jawatan-jawatan penting. Golongan ini lazimnya tidak memiliki bakat kepimpinan, dan tidak memiliki daya pengarauh yang tinggi.

Anggota-anggota biasa lazimnya mudah terpengaruh oleh individu-individu yang duduk dalam barisan kepimpinan. Apabila barisan kepimpinan berpecah, golongan ini pasti berpecah.
 
Strategi Nabi Muhammad:

1. Mengalihkan pandangan kedua-dua pihak yang bermusuhan itu daripada melihat kelemahan dan kesalahan musuhnya kepada melihat kehebatan dan kemuliaan musuh. Ini dilakukan supaya perasaan benci-membenci dialihkan kepada perasaan saling hormat-menghormati dan kagum-mengagumi.
 
2. Menukar perasaan sakit hati dan benci terhadap musuhnya kepada perasaan menghormati, memuliakan dan mengagumi musuhnya.

3. Memperkenalkan peraturan interaksi sosial yang dikenakan ke atas kedua-dua belah pihak.
 

Comments

Popular posts from this blog

Kepimpinan melalui teladan

Penambahbaikan Diri Untuk Kerjaya & Syarikat

PEMBENTUKAN SEMANGAT BERPASUKAN