Kepimpinan melalui teladan

Kepimpinan adalah satu proses dimana seseorang individu berkemampuan mempengaruhi tingkah laku, sikap dan pemikiran orang lain. Seseorang pemimpin itu menentukan hala tuju dengan membantu orang lain melihat kehadapan dan persediaan menerima cabaran. Seseorang pemimpin itu melihat semua orang berpotensi dan sentiasa menggalakkan dan memberi inspirasi kepada orang-orang sekeliling mereka.
 
Memimpin melalui teladan adalah sifat seorang pemimpin yang benar. Sekumpulan individu yang mempunyai kepimpinan yang lemah akan cepat merosot menjadi konflik, kerana semua orang melihat yang berbeza dan secara semula jadi akan bersandar ke arah penyelesaian yang berbeza.
 
Pemimpin boleh membimbing sesebuah negara atau perniagaan itu ke arah positif atau negatif. Sebagai contoh, Adolf Hitler mempunyai kemahiran kepimpinan yang kuat tetapi meletakkan mereka kepada kegunaan yang dahsyat. Sebaliknya, ketua sesebuah organisasi kebajikan boleh menggunakan jenis kemahiran kepimpinan yang sama untuk memimpin sesebuah kumpulan bagi membantu orang lain. Etika adalah satu elemen penting dalam kepimpinan. Mereka bagaikan satu kompas dalaman yang mendorong dan mengarahkan pemimpin ke arah apa yang baik dan saksama, dan etika membantu pemimpin panduan dalam menggunakan kemahiran mereka untuk tujuan yang murni.
 
 
Pemimpin harus memimpin melalui tindakan dan percakapan mereka. Pemimpin yang efektif boleh menterjemah hasrat menjadi realiti dengan bertindak pada konsep-konsep dan mesej-mesej yang mereka mengajar dan perkara-perkara yang mereka katakan kepada orang-orang sekeliling mereka.  Kepimpinan adalah mengenai aktif menunjukkan keyakinan anda, bukan hanya bercakap tentang hal itu. Mereka yang mengatakan satu perkara tetapi melakukan yang lain akhirnya akan kehilangan kredibilitinya.
 
Tindakan-tindakan pemimpin menetapkan suatu piawaian standard untuk perkara yang tidak dapat disuarakan. Pengikut akan memperlajari tingkah-laku melalui pemerhatian. Sebagai contoh, seorang pemimpin boleh secara sedar atau tidak  menetapkan kod pakaian untuk ke pejabat dengan memakai gaya pakaian kerja yang tertentu. Itulah sebabnya mengapa ia adalah penting bagi pemimpin untuk menyemak sendiri tingkah laku dan gaya hidup; pengikut akan melihat, belajar dan meniru apa yang yang dilakukan pemimpin mereka.

Comments

Popular posts from this blog

Penambahbaikan Diri Untuk Kerjaya & Syarikat

PEMBENTUKAN SEMANGAT BERPASUKAN