Kisah Benar Zulasmanan untuk renungan semua


Sewaktu di dalam permulaan hari pertama kelas ‘Basic Safety Training’ (BST), Zulasmanan Bin Mohamad atau dikenali sebagai ‘ Joe’, tiada membantah apabila telah disuruh keluar untuk menukarkan kasut kerana berselipar di dalam kelas. Tiada siapa mengetahui hasrat beliau memasuki META semata – mata untuk mengubah kehidupannya masa lalu yang penuh dengan pengalaman yang pahit dan menyedihkan.
Berikut adalah pendedahan beliau dengan kerelaan hatinya sendiri untuk dijadikan teladan pada yang lain.
‘......kerana pergaulan yang tidak menentu membuatkan saya hanyut dan terus hanyut ke dalam lembah neraka dunia...pada umur 15 tahun...bermula kehidupan baru yg penuh dengan kegelapan dan kehancuran....saya mula bergaul dengan budak-budak jalanan yang saya anggap terbaik bagi diri saya...lama kelamaan saya mulalah ponteng sekolah...dan mula tidak balik ke rumah...saya ikut sahaja kawan-kawan yang baru saya kenal ke mana sahaja mereka pergi...tanpa memikirkan perasaan ayah dan ibu tercinta...saya terus hanyut, apabila saya ingin mencuba dadah yang dihisap kawan-kawan saya...lama kelamaan rasa seronok...saya cuba semua jenis kecuali menggunakan jarum...sampai terasa gian yang amat sangat...sehingga saya sanggup membuat apa sahaja untuk mendapatkan bekalan...merompak, ragut, pecah rumah, pecah kedai, samun dan macam-macam lagi...sampai ke satu tahap, saya telah mencuri motosikal milik seorang pegawai polis...3 minggu saya di buru...akhirnya ibarat tupai jatuh ke tanah saya di tangkap...saya terus dicampakkan kedalam sekolah jahat asrama bukit senyum (ABS)...berbulan-bulan saya disana dengan linangan air mata...yang saya fikirkan di ketika itu hanyalah taubat...tiba-tiba saya terkejut apabila warden memberitahu saya ada seseorang datang melawat...sedangkan selama ini tidak ada seorang pun yang tahu dimana saya berada termasuk kawan-kawan saya...keluarga lagi la tak tahu terus...sampai-sampai ke bilik perjumpaan air mata saya terus mengalir apabila melihat seraut wajah yang dimamah usia yang mengharapkan saya menjaganya kelak...tiba-tiba melawat saya...tanpa mengira masa saya terus memeluk tubuh seorang ayah yg membesarkan saya selama ini...air mata terus mengalir dan terus mengalir tanpa henti..saya memohon ampun dan maaf ayah...setelah 4 bulan dalam tahanan saya dikeluarkan dari ABS...saya insaf abah, ma saya janji tidak akan buat lagi...kata-kata saya pada kedua-dua orang tua saya...tapi kenyataannya tidak saya langgar janji-janji saya...kerana hasutan kawan-kawan baru saya kenali...saya terus hanyut lagi malah lebih jauh dari dulu...terlampau banyak saya buat semua jenis jenayah saya lakukan...bertahun-tahun saya hanyut dan ditangkap berkali-kali...sampai satu hari..saya melihat wajah ayah bengkak di pipi akibat ditumbuk abang saya...tersentak hati saya melihat keadaan itu...tanpa membuang masa darah muda mengalir bagai syaitan saya belasah abang saya sehingga teruk....sampai tidak boleh bergerak langsung....setelah itu saya melihat wajah sayup ayah bagaikan amat kecewa dan kecil hati diiringi air mata apabila anak kesayangannya sendiri memukulnya...ketika itu saya tersedar sepatutnya saya yang melindunginya...tapi saya hanya tahu dunia saya sahaja...tanpa memikirkan kutukan, caci maki, kepada saya dan keluarga...setelah keadaan kembali reda saya pergi tepi laut..untuk menenangkan fikiran...akhirnya hidayah dari ALLAH sampai jua kepada saya...saya mula berubah sedikit demi sedikit...saya terus berhenti dadah..dalam masa 1 hari sahaja...semua kerja lama saya sematkan di dalam hati saya..dan saya buka lembaran baru...dari situ saya terfikir macam mana saya nak ubah keluarga dan kehidupan saya kearah yang lebih baik...akhirnya setelah berbulan-bulan saya menanti,saya temukan jalan yang terbaik untuk hidup saya apabila Kapten Safuan dan pegawai-pegawai yang lain datang ke tempat saya membuat marketing tentang perkapalan...saya amat tertarik..dan amat berminat...apabila mendapat penerangan yang amat jelas daripada mereka...pulang aja ke rumah saya memberitahu kepada keluarga saya yang saya ingin mengikuti program dan kursus ini...ayah melihat saya dengan penuh tanda tanya...kerana perangai saya amat berlainan...ayah terus bertanya kepada saya ade duit ke tidak...? saya menjawap tidak...tapi walau mcm mana susah sekali pun saya akan tetap akan pergi walaupun saya meminjam duit orang dan sesen pun duit haram saya tidak akan bawa hanya saya cuma minta restu ayah dengan ibu sahaja....terkejut ayah mendengar kata-kata saya...saya berkerja keras mencari duit kelaut,petik buah sawit,wayering dan macam-macam lagi...ayah melihat saya betul-betul serius..dia membantu saya untuk bayar kursus...ALHAMDULILAH...akhirnya saya dapat mengikuti kursus ni sehingga tamat....walaupun ramai yg perli saya yang saya akan pergi kursus dengan duit haram...tetapi ternyata tidak...kerana restu dan doa ibu bapa adalah amat mujarab dan walau pun duit saya hanya cukup2 datang ke kursus saya rasa bersyukur...yang penting tujuan saya ke arah kebaikan...dan pulangannya kelak INSYAALLAH pasti akan lebih baik lagi...teguran-teguran kapten-kapten yang mengajar saya mengingatkan saya tentang diri saya tujuan saya datang kesini bukan berfoya-foya tapi untuk menimba ilmu...dan janji saya yang saya tidak akan pulang ke rumah sebelum saya berjaya...ini lah nikmat yang terbesar yang saya rasakan dapat menetap di meta...sementara menunggu temu duga...sungguh pun saya hanya berbekalkan 2,3 ringgit sahaja...untuk naik ke kapal...tapi tidak memikirkan semua itu..yang penting niat saya suci dan murni...YG IKHLAS...JOE..’

Comments

Popular posts from this blog

Kepimpinan melalui teladan

Penambahbaikan Diri Untuk Kerjaya & Syarikat

PEMBENTUKAN SEMANGAT BERPASUKAN