Layakkah anda sebagai pemimpin?

Kepimpinan memainkan peranan yang kritikal di dalam penyatuan pekerja. Menjadi pemimpin yang berproduktif tinggi tidak semestinya melayakkan anda sebagai pemimpin yang hebat. Christopher Stewart, Naib Presiden Kumpulan Gallup menyatakan ' Kepimpinan yang menentukan warna...orang perseorangan menyertai sesebuah organisasi itu kerana reputasinya dan 70% pekerjanya meninggalkannya kerana pengurusan yang buruk'.

Pemimpin tidak berada di setengah - tengah tempat atau situasi kerana posisinya. Anda hanya boleh memimpin sekiranya berkelayakan untuk memimpin dan mengamalkan resipi integrasi iaitu memiliki karakter moral yang kuat, jujur, menerima kegagalan, memulih dari kegagalan dan berpegang kepada janji. Tidak kurang pentingnya kematangan emosi yang melibatkan kesedaran & pengurusan diri, kesedaran & pengurusan lain.

Tugasan yang paling penting yang mesti dilaksanakan oleh seseorang pemimpin adalah dengan membina benteng kepercayaan termasuk hormat, maruah, intergrasi, saksama dan semangat kemajuan. Pemimpin perlu menghasilkan kefahaman mengenai masakini dan masa depan destinasi umum. Pemimpin juga perlu menghargai hasil pekerjaan para pekerja, menjalin perhubungan yang baik, semangat berpasukan dan mengamalkan komunikasi terbuka.

Sebagai pemimipin, anda perlu sedar bahawa anda tidak berkemampuan untuk melaksanakan semua pekerjaan bersendirian di dalam susana dunia masakini. Anda perlu medelagasikan kuasa kepada para pekerja menjalankan tugasan tersebut sebagaimana yang telah dipersetujui.

Comments

Popular posts from this blog

Kepimpinan melalui teladan

Penambahbaikan Diri Untuk Kerjaya & Syarikat

PEMBENTUKAN SEMANGAT BERPASUKAN