Pemaliman Kapal Itu Satu Kesenian


Berdasarkan pada pengalamanku sendiri dan sebagai keluarga malim, aku rasa tidak salah seandainya aku mengatakan memalimkan kapal itu adalah satu kesenian. Sememangnyalah memalimkan kapal itu bukannya mudah dan dapat dilaksanakan dalam sekelip mata tanpa sebarang ilmu pelayaran yang memerlukan masa bertahun - tahun untuk memperlajarinya dan latihan yang konsisten untuk menghasilkan kebolehan pemaliman.

 

Konsep kemahiran dan kecekapan ini dapat disamakan dengan pemanduan kereta dimana ianya bermula dengan kefahaman pergerakan dan mekanisme sesebuah kereta tersebut dan cara pengendalian yang asas. Selebihnya terpulang pada diri kita sendiri untuk lebih mempraktikkannya agar diri dan segala kelengkapan diri terbiasa dan temampu berkerjasama sebagai satu pasukan di dalam menggerakkan dan memberhentikan sesebuah kereta itu berdasarkan kemahuan pada diri kita sendiri. Keilmuan atau kebolehan ini dinamakan kemahiran yang seandainya diasah dengan latihan yang secara konsisten maka terlahirlah satu pergerakan yang seumpamanya terancang yang terhasil di dalam diri  apabila kita memulakan pemanduan.

 

Lanjutan dari kehebatan pegerakan ini maka kita berkemampuan untuk menggunakan peralatan diri yang lan untuk turut seta menjalankan pekerjaan  yang lain. Namun, pergerakan bebas ini akan kehilangan sentuhannya seandainya latihan dan amalan ditinggalkan dalam tempoh yang agar lama.

 

Begitu juga perjalanan dengan pemaliman yang memerlukan kesinambungan latihan dan amalan bersertakan ilmu pelayaran agar terhasil kerja yang terbaik dan memuaskan hati pelbagai pihak termasuk prinsip keselamatan.

 

Tambahan pula, pemaliman melibatkan kapal yang mengelungsur di atas air dengan pusaran kipasnya disertai pergerakan arus dan pukulan angin yang secara tidak langusng mempunyai implak pada penghasilan kerja yang terbaik dan selamat. 

 

Sememangnya malim perlu memiliki ilmu pengetahuan tinggi tentang persekitaran pelabuhan , kemahiran pengendalian kapal dan pengalaman navigasi yang unik. Pekerjaannya juga dianggap sebagai posisi yang sangat terhormat dimana bendera HOTEL yang membawa maksud 'PILOT ONBBOARD" akan dikibarkan untuk menunjukkan kehadirannya di atas kapal. Adalah penting untuk malim sentiasa mempunyai hubungan atau komunikasi yang terbaik dengan pihak pengurusan anjungan kapal untuk memastikan perjalanan kapal selamat melalui wilayah pemaliman tercapai.

 

Adalah sangat penting bagi malim untuk berada dalam kondisi baik dari segi mental atau fisik kerana hasil stres atau tekanan yang berhubungan dengan potensi pola kerja tidak teratur seperti operasi berlabuh, merapat  dan  keluar dari demaga dan pembatasan kondisi terutamanya yang terkait dengan denyutan jantung terganggu,  tidur yang tidak mencukupi, masalah sosial dan domestik. Selain itu dari itu kerja lebihan masa, bebanan pekerjaan, tekanan komersial,  diatas kapal dan kondisi lingkungan yang berhubungan dengan operasi pemaliman cenderung meningkatkan stres pada malim.

 

Ini seterusnya boleh membawa kepada satu sub psycho fisiologi optima, yang tidak secara langsung menyebabkan peningkatan keletihan, kekacauan perasaan dan penurunan prestasi . Secara khusus, malim akan terdedah pada risiko mempamerkan desakan keletihan penurunan prestasi apabila tugasan memerlukan tahap penjagaan, membuat keputusan, penghakiman, ingatan dan perhatian yang tinggi. Malim pada setiap masa mesti menggunakan ketelitian dan usaha sewajarnya untuk mencegah sebarang kerosakan pada kapal yang dimalimkan, kapal-kapal lain atau harta sekalipun serta tidak menyebabkan sebarang halangan atau gangguan pada perairan pelabuhan  dan alur navigasi.

 

Biar apa pun cubaan dan faktornya, malim perlu kembali segala tenaga yang ada dan letakkan segalanya kepada yang satu iaitu KETENANGAN. Bukan urusan dan perihal untuk mempertikaikan segala kehendak atau pilihan  untuk sepanjang tempoh pemaliman itu tetapi bertenangan akan menampakkan hasil kesabaran di dalam merangka perancangan dari pelbagai aspek untuk penghasilan mutu perkerjaan yang terbaik dan selamat.

 

Kemampuan bertenang bukannya boleh terlaksana dalam sekelip mata ataupun berpuluhan pengalaman pemaliman kerana ianya adalah latihan dalaman yang berkaitan rapat dengan diri dan penggunaan kuasa fikiran. Pekikan puluhan tahun pengalaman dan kehebatan di dalam pemaliman sahaja tidak mempamerkan keindahan dan kesenian pemaliman itu sebaliknya mempamerkan keangkuhan dan kebodohan diri sendiri.

 

Benarkah aku merasa diri aku hebat dari yang lain? Aku terasa hebat kerana merasakan telah mencapai sesuatu peringkat yang tinggi dari segi keilmuan, pengetahuan, kemahiran dan kecekapan. Maka, anda berasa dan terasa berhak mengatakan, mengakui kepada diri anda sendiri,' AKU HEBAT!'.

Namun, ketaksuban mengakui diri hebat dan terhebat sehingga merasakan tiada yang lebih hebat dari diri sendiri akan melayakkan diri ke peringkat yang lebih 'tertinggi' yang dinamakan peringkat 'pengujian' iaitu terbahagi kepada dua kategori. 1) Dugaan kemajuan 2) Dugaan kejatuhan.

Apabila mencapai peringkat ini terpulanglah kepada diri sendiri untuk menilainya sendiri kerana sesungguhnya sebagai manusia, setiap insan mempunyai batasan yang perlu dihormati. Seandainya kita merasai kita hebat, ada yang lebih hebat dari kita. Sekiranya kita merasai lemah, ada yang lebih lemah dari kita. Maka, sebaiknya bersyukurlah akan keadaaan diri seadanya dan tiada salah dan menyalah seandainya berterusan memperbaiki diri untuk kemajuan kerana tiada perhentian dan kemunduran di dalam perjalanan hidup ini.


Sesungguhnya keindahan dan kepuasan pemaliman itu tercapai perlaksanaannya apabila sesuatu pekerjaan itu terhasil dengan mutu yang terbaik dan selamat akibat dari ketekunan di dalam mengasahkan diri  untuk kemahiran. Maka gabungan ketenangan dan kemahiran pasti menjanjikan kepuasan di dalam perlaksanaan tugasan yang terbaik dan dari titik inilah bermulanya kesenian yang terhasil dari usaha dan kemampuan diri sendiri yang tidak semestinya bersamaan atau mirip dengan hasilan malim yang lain. Kesenian itu bukan terhasil dari kebencian atau terpaksa diusahakan tetapi jauh dari sudut hati yang tenang dan gembira di dalam melaksanakannya. Semakin tenang hati, semakin mantap perlaksanaannya walau pelbagai dugaan dan pukulan badai mendatang. Namun, hati tetap tabah di dalam menempuh keributan pemaliman sehingga terungkai dan terselesai sudah hasil keseniannya.

Oleh itu, aku kira tidak salah sekiranya dikatakan 'Pemaliman kapal itu satu kesenian..."

Comments

Popular posts from this blog

Kepimpinan melalui teladan

Y Bhg Datuk Sidik Shaik Osman yang aku kenal